Sidan uppdaterad 10 september 2017
Allmänna ordningsföreskrifter Ranängens Båtägareförening
Antagna av årsmötet 2013-04-13
Avsnittet om märkning och båthantering tillagt 2017-09-10
Avsnittet om Mijövänlig bottenfärg har uppdaterats 2018-03-07
Medlem/båtuppläggningsplats
Medlem har rätt till anvisad båtuppläggningsplats inom föreningens område. Styrelsen har rätt att omplacera båtar för att uppnå maximal effektivitet och/eller säkerhet. Båt, vagga och/eller annat pallningsmaterial samt i förekommande fall mast, ska vara märkt med ägarens namn och mobiltelefonnummer. Se också avtalet i stadgebilaga 3.
Tillägg 2017-09-10: Märkning skall även innehålla medlemsnummer, fem sista siffrorna, tillgängligt på hemsidan efter inloggning under ”Mitt Konto” och välj därefter ”Sammanfattning”. Under 2017 kommer standardiserade märkningsklisterlappar tillhandahållas för att göra detta lättare. Märkning skall synas från korridorerna.
Om en oidentifierad båt eller trailer finns på området sker följande
1) En lapp sätts upp av styrelsen vid upptäckt som informerar om att omedelbart ta kontakt med styrelsen
2) Efter två veckor utan kontakt kommer styrelsen transportera iväg den till skräpzonen på området. ev kedja/lås kommer kapas för att möjliggöra flytt (den blir därmed olåst).
3) Efter ytterligare två veckor kommer ekipaget polisanmälas. Om ägaren är känd skickas faktura på 1000 kr för flytten.
Om en känd tidigare båtägare ej betalat årsavgiften på förfallodatum
1) påminnelser via email med 100 kr påminnelseavgift
2) påminnelse via post med totalt 200 kr påminnelseavgift
3) om ej kontakt eller betalt en månad efter första påminnelsen kommer styrelsen transportera iväg personens båt/trailer till skräpzonen på området. Ev kedja/lås kommer kapas för att möjliggöra flytt (den blir därmed olåst). Faktura på 1000 kr för bortforsling skickas.
4) Efter ytterligare en månad utan betalning kommer ekipaget polisanmälas. Medlemmen får ej förnyat medlemsskap, samt förlorar rätten till sin plats/ruta (erbjuds annan person på kölista).
Båt
All utrustning är avpassad för båtar maximalt 5 ton. Båtägaren svarar för att båten inte väger mer än 5 ton. Undantagsvis kan andra gränser gälla såväl uppåt som nedåt. Styrelsen beslutar om sådan eventuell avvikelse.
Försäkring
Båt ska vara försäkrad mot skador vid torr- och sjösättning, tredjemansskador och ansvar.
Motortrafik
Motortrafik inom området är inte tillåten då grinden är låst med s.k. vinterlås eller enligt anvisningar uppsatta på området. Dispens, t ex vid tunga transporter och/eller om båten måste flyttas från området, kan undantagsvis medges av styrelsen och då vara förknippat med särskilda villkor. Trafik inom området under övrig tid får ske med största försiktighet och med maximal hastighet om 10 km/tim.
Utrustning
Elskåpen får användas endast om båtägaren befinner sig på varvet och har uppsikt över båt och elektrisk utrustning. Om kablar lämnas anslutna i elskåpen och liggande på marken utan ägarens uppsikt, äger styrelsen rätt att, oaktat eventuell skada, dra ur anslutningen. Eventuell skada ersätts ej. Endast jordade, felfria kablar för utomhusbruk och dito elverktyg får användas. Eluppvärmning i båt är inte tillåten. Dispens kan lämnas av styrelsen vid reparationsarbeten m.m.
Eld
Det är inte tillåtet att använda eld inom området, exempelvis för att bränna bort färg. Se också till att allt brandfarligt gods såsom brandfarliga vätskor i lösa behållare, gasolbehållare mm hanteras och förvaras på betryggande sätt.
Vattenslangar
Vattenslangar ska rullas upp och återställas efter användande. Vatten får inte användas vid torr- och sjösättning på ett sådant sätt att andra störs. Detsamma gäller vid allt rustnings- och avrustningsarbete.
Miljövänlig bottenfärg
Styrelsen för Ranängens båtägareförening, RBF, har kompletterat sin miljöpolicy från 2013 och beslutat att bottenmålning med giftfärg över huvud taget inte bör göras på de båtar som läggs upp på Ranängen.
Bakgrunden till detta beslut är bl. a Havs- och Vattenmyndighetens rapporter 2012:09 och 10 Dnr 701-11. Det är då båten ligger i vattnet som en mycket väsentlig miljöpåverkan sker.
RBF’s styrelse rekommenderar således alla medlemmar att inte bottenmåla sina båtar med giftfärg (se utdraget ur rapporten nedan) utan i stället regelbundet tvätta botten i de borsttvättar som finns – den närmaste i Stocksund. OBS att självpolerande bottenfärg icke godtas i borsttvättar eller på Ranängens varvsområde. Bottenmålning med giftfärg, som gjorts tidigare år, bör också tas bort. RBF kommer därför att starta ett projekt där möjlighet till blästring av båtbottnar kan ske med början hösten 2018. Målning med t ex epoxi eller annan förstärkning som är till för att säkerställa en slät och tät botten är givetvis tillåten.
Tryckimpregnerat virke får inte användas på varvet. Detta av hänsyn till miljön.
Avfall
Avfall får endast lämnas i den container som finns uppställd vid torr- och sjösättning. Anvisningar om avfallsslag som får respektive inte får lämnas (ex. elavfall) ska noga följas. Sopor som inte får plats i containern skall tas med hem, liksom om container inte finns på plats.
Båtägaren ansvarar för att miljöfarligt avfall inte sprids. Visst miljöfarligt avfall (se anvisningar) ska lämnas vid miljöstationen om plats finns. Avfall får inte ställas utanför eller bredvid kärlen. Är kärlen fulla lämnas avfallet på annan godkänd plats, såsom miljöstation inom kommunen.
Slipning får inte ske när slipdamm riskerar förstöra andra båtägares målningsarbeten. Slipdamm från all färg ska alltid omhändertas av båtägaren och lämnas i miljöstationen.
Städning
Varje båtägare är skyldig att hålla rent på sin plats och i angränsande område. Efter sjösättning ska allt löst material buntas ihop, märkas med ägarens namn och mobiltelefonnummer och läggas i vaggan/vid uppställningsplatsen. Om annat inte meddelas på anslag, får materialet ligga kvar på plats. Ställningar behöver tillsvidare inte nedmonteras, annat än utstickande delar som kan förorsaka skada. Omärkt material kan komma att bortforslas. Medlem är skyldig att delta vid städdag.
Utdrag ur Havs- och vattenmyndighetens rapport 2012:9
5.1. Miljöfarliga ämnen kopplade till båtbottenfärger
I dagens båtbottenfärger är det huvudsakligen koppar i form av kopparoxid som
blandas in som den aktiva substansen för att förhindra påväxt. Tennorganiska
föreningar var tidigare en vanlig komponent men har inte funnits i godkända
antifoulingmedel sedan 2001 (Kemikalieinspektionen 2012c).
(BILD)
Följande ämnen har varit eller är verksamma substanser i båtbottenfärger och är
de som rapporten och framtagna riktvärden fokuseras kring:
TBT (Tributyltenn)
TBT anses vara ett av de giftigaste ämnen som människan släppt ut i miljön
(Naturvårdsverket 2009). Ända sedan mitten av 1960-talet har TBT haft en
betydande roll som tillsats i båtbottenfärger då man funnit att föreningen var giftig
för de vattenlevande organismer som fäster på båtbotten. Snart därefter fann man
dock kraftiga populationsnedgångar hos olika sorters blötdjur, bland annat snäckor
och ostron. TBT har visats vara skadlig för organismer redan vid mycket låga
koncentrationer. Inom EU förbjöds användning av TBT-haltiga färger på båtar
under 25 meter år 1989 (EU Directive (89/677/EEC)). För kommersiella fartyg och
skepp registrerade inom EU är nymålning med färger innehållande dessa ämnen
förbjuden sedan 2003. Från och med 2008 tillåter inte EU båtar och fartyg målade
med dessa färger att gå in till hamn inom EU-området såvida färgen inte är
förseglad. Även internationellt har en utfasning skett genom en internationell
konvention som trädde i kraft 2008 (International Convention on the Control of
Harmful Anti-fouling Systems on Ships (AFS)). TBT är ett prioriterat ämne inom
EU:s ramdirektiv för vatten (vattendirektivet) och utsläpp till vattenmiljön ska
därmed upphöra eller stegvis elimineras. Enligt ett dotterdirektiv till
vattendirektivet anges att högst 0,2 nanogram TBT per liter vatten får förekomma i
ytvattenmiljöer.
Koppar
Koppar är ett grundämne och en tungmetall. Koppar är livsnödvändigt för
människor, djur och växter, men kan i låga koncentrationer orsaka skadliga
effekter på mark, sjöar och vattendrag. För människan kan överdriven exponering
av koppar innebära negativa effekter för hälsan (Naturvårdsverket 2012). Koppar
har sedan länge använts i båtbottenfärg och förhindrar effektivt påväxt på skrovet
även i mindre koncentrationer. Det första patentet för båtbottenfärg lämnades in
på 1600-talet och färgen baserades då på järnpulver, koppar och cement. Koppar i
kombination med andra biocider är idag den vanligaste tillsatsen i båtbottenfärg
(Kemikalieinspektionen 2012c). Kemikalieinspektionen har infört restriktioner för
hur mycket kopparläckage som tillåts från de färger som används längs med den
svenska kusten. På västkusten tillåts ett högre kopparläckage vilket betyder att
vissa färger fortfarande får användas, medan gränsen för kopparläckage på
ostkusten inneburit att inga färger varit godkända under en tid. Hösten 2011
godkände Kemikalieinspektionen dock på nytt en kopparbaserad båtbottenfärg för
användning på ostkusten. I Bottniska viken (norr om Örskär) tillåts inga kemiskt
verkande färger (Kemikalieinspektionen 2012b).
Irgarol 1051
Irgarol är en herbicid som verkar genom att hämma fotosyntesen hos växter och
växtplankton och anses vara väldigt giftigt för alger redan vid låga koncentrationer.
Nedbrytningen av Irgarol är långsam och ämnet kan lagras i levande organismer.
Användningen av Irgarol i båtbottenfärg ökade när TBT visades påverka
organismer negativt men forskning har nu visat att även Irgarol är skadligt för
andra arter än de som fäster på båtbotten. Ämnet förekommer inte längre i
godkända båtbottenfärger för fritidsbåtar. Irgarol föreslås också bli ett prioriterat
ämne i EU:s direktiv för vatten och den halt som inte får överskridas föreslås då
vara i snitt 2,5 nanogram per liter vatten.
Zink
Zink är ett grundämne och en tungmetall. Zink är också en livsnödvändigt men
mycket skadlig för vattenlevande organismer redan vid låga halter. Miljöfarligheten
hos zinkföreningar beror i första hand på den mängd zinkjoner som släpps ut
(Naturvårdsverket 2012). Båtbottenfärger innehållande zinkoxid har angetts vara
fysikaliskt verksamma vilket innebär att det yttersta färglagret kontinuerligt
släpper från båten och tar med sig påväxt, på detta sätt hålls båtbotten ren.
Fysikaliska verksamma färger behöver inte tillståndsprövas hos
Kemikalieinspektionen varför dessa färger under flera år har marknadsförts utan
godkännande. Färgerna har dock visats vara giftiga för påväxtorganismerna vilket
betyder att de även har en kemisk verkan och Kemikalieinspektionen betraktar
numera färgerna som biocider vilka behöver godkännande för att säljas
(Kemikalieinspektionen 2012). Zink kan också frisläppas vid användning av
zinkpyrition som ingår i vissa båtbottenfärger.