Logga in Skapa konto
Logga in med ert användarnamn.
Logga in som

Glömt lösenordet?

Anmälan
  • Logga in
    • Logga in med ert användarnamn.
      Logga in som

      Glömt lösenordet?
  • Skapa konto
bild: laddar
Sidan håller på att ladda, vänligen vänta...
Header
  • Startsida
  • Om oss
    • Styrelse
    • Stadgar
    • Varvsregler
    • Länkar
    • Upptagning och Sjösättning
    • Hamnplan & trailerparkering
    • Medlemsskap, köplats & uppsägning
  • Anmälningar
  • Kalender
  • Fotogalleri
  • Kontakta oss
  • Glömt lösenordet?
  1. Om oss
  2. Upptagning och Sjösättning

Aktuellt

Preloader

Upptagning och Sjösättning

Sidan uppdaterad 13 mars 2015

Särskilda ordningsregler vid torr- och sjösättning samt av- och påmastning  

 

Allmänt

RBF är ett föreningsdrivet varv som arbetar på ideell basis. Föreningen erbjuder inte service till medlemmarna i form av individuell beställning av sjö- och torrsättning.

 

De tider som anges gäller av både praktiska och säkerhetsskäl. Den båtägare som inte själv kan delta eller representeras, bör söka uppläggningsplats vid ett kommersiellt varv som kan tillhandahålla individuella tider och personlig assistans.

 

Båtägarens ansvar 

På Ranängen skall båtägaren alltid själv medverka vid sjö- och torrsättning och se till att båten lyfts på rätt sätt inklusive ansvara för rätt slingplacering m h t båtens tyngdpunkt med flera åtgärder. Om båtägaren själv inte kan närvara åligger det denne att anskaffa ersättare, som är väl bekant med båten och vet hur sjö- och torrsättning går till. Om detta inte ordnas av båtägaren kan styrelsen på båtägarens ansvar komma att behöva vidta åtgärder såsom omplacering, flytt eller annan åtgärd, för att sjö- eller torrsättningen skall kunna fortsätta. Sådan åtgärd kan medföra extra kostnader som är båtägarens skyldighet att betala.

 
Turordningen vid torr- och sjösättning måste hållas. Båtägare ska närvara personligen eller genom ombud och skall vara på varvet i så god tid att eventuella ändringar i turordningen kan göras utan att dröjsmål uppstår. Styrelsens rekommendation är att båtägaren och hans medhjälpare (styrelsen rekommenderar att två man är närvarande) är på varvet ett par timmar innan planerad sjö- eller torrsättningstid. Vi måste alltid hjälpa varandra.

 

Båtägarens skall också i god tid innan torr- respektive sjösättning anmäla sig och erlägga avgift kontant. Formellt gör båtägaren upp om torr- och sjösättning med kranfirman. Båtägarens egen försäkring ska gälla vid torr- och sjösättning. Ranängens båtägareförening och dess funktionärer ikläder sig inte något ekonomiskt ansvar vid torr- och sjösättning, transport eller uppallning av båtar.


Ägaren ska anvisa var sling eller annan fästanordning monteras. Ägaren ansvarar själv för skada, beroende av om sling glider ur, eller på annat sätt orsakar skada.


Lösa föremål får inte finnas på däck. Flaggspel, mindre utombordsmotorer samt andra utstickande föremål ska bortmonteras.Masten får inte ligga ombord såvida den inte ryms inom båtens längd.

 

Motorfordonstrafik inom området är under torr- och sjösättning inte tillåten.

 

Täckning av båt skall göras så att presenningen inte kan blåsa av. Tyngder får inte vara farliga – alltför tunga eller alltför lätta - så att de kan vålla skada på människor, egen eller andras båtar. En lämplig tyngd är vattenfyllda plastdunkar. Presenningens linor skall inte fästas i ’oförankrade’ stöttor så att dessa kan ryckas loss vid hård blåst. Om båten står i en tung, byggd vagga kan linorna fästas i densamma.


Vattenspolning är under torr- och sjösättning inte tillåten inom mobilkranens arbetsområde. Varvet är under torr- och sjösättning en farlig arbetsplats. Barn och husdjur ska därför inte vistas på varvet under denna tid.

 

Av- och påmastning och mastskjul
Båt förtöjd vid mastkranen får inte lämnas utan bemanning. Använd kortast möjliga tid. Förbered alla åtgärder före förtöjning vid mastkranen. Vid avmastning ska vantspridare fällas och masten placeras i det mastskjul och på den plats som anvisats av styrelsen. Masten ska märkas tydligt med namn och mobiltelefonnummer vid mastfoten så att avläsning kan göras utan att vrida masten. Omärkta och obehöriga master får av föreningen flyttas och låsas.

 

Mastkran
Mastkranen får inte användas till annat än av- och påmastning. Vajern lindas upp slätt och jämnt så att den inte skadas.

 

Förtöjning i hamnen
Det är inte tillåtet att förtöja vid platser på Ranängen utan att först ha erhållit tillstånd från platsinnehavare eller hamnföreningens representant, som normalt finns i kontoret aktuella dagar. Under torr- och sjösättningsdagar får båt inte förtöjas vid torr-/sjösättningspontonen (normalt platserna 100-106).


 

Information
Varje båtägare får också i god tid e-post-meddelande med sin preliminära torr- eller sjösättningstid. Avsteg beviljas normalt inte. Tidsmarginalerna är knappa och upprättade med tanke på ett rationellt nyttjande av mobilkranen för att hålla kostnaderna nere. Se närvarokravet under punkten Båtägarens ansvar, ovan.

 

Fördelning till mastskjul finns anslagen på gaveln till respektive skjul. Denna fördelning måste ovillkorligen följas och masten märkas med lätt läsbart namn och mobiltelefonnummer vid mastfoten.



  Jag accepterar

På vår webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Mer information om cookies.


Viktiga länkar

  • Boka aktivitet
  • Kontakta oss
  • Medlems -och användarvillkor
  • Bokningsvillkor
  • Dataskyddsförordningen (GDPR)
  • Mer information om cookies

Ranängens Båtägareförening

  • c/o Michael Blix, Drottvägen 6B, 182 64 Djursholm
KanslietOnline™
© 2005 - 2021 Kansliet AB